Information Aladin (Ben)



Ben är min första hund och om du inte har märkt det än, så är det Ben denna hemsida (och blogg) handlar om.
Jag fick hem Ben Torsdagen 26 Februari 2009 då han var exakt 8 veckor och 2 dagar. Det var väl egentligen tänkt att vi, eller jag, bara skulle åka och titta på valparna och börja spåna om vilken uppfödare som passade mig bäst. När jag sitter där, hos uppfödaren, med händerna fulla av valpar frågar morfar och uppfödaren, inte alls sarkastiskt eller på skoj, vilken valp jag ville ha.
Jag kollade ju bara, hälsade bara på liksom, skulle jag välja? Nu?
Men somtur var så hade jag redan fastnat för den lugnaste valpen i kullen. Aladin, min nuvarande Ben.
Två dagar senare (två lååånga dagar) får vi hem honom. Det var en lång resa till uppfödaren och jag kan säga, utan att överdriva, att Ben satt ooch gnydde hela resan hem. 1 Timme ...
Väl hemma; Vi kommer in i det varma huset. Jag, morfar och Ben.
Jag kan säga att alla vi tre, jag morfar och mormor fastnade i hallen. Alla tre, liggandes på hallgolvet med detta lilla trasselsudd på en filt.
Första dagen gick otroligt bra. Han verkade inte längta så mycket efter sina syskon och föräldrar utan åt bra, sov, kissade ute och drack som han skulle. Natten klarade han sig igenom utan en enda skvätt på golvet. (Dock blev jag lagom gald över att bli väckt kl 06:00 på morgonen .... )

Nu, efter 7 månader med denna grabb vet jag lite mer om vem han är. En envis (mycket envis!!), energifull Border Collie. Han är lättlärd - när det passar honom och bångstyrig som f*n! Jag vet vad jag har i kopplet, något att jobba med.

Rasvalet: Jag vet inte hur många som frågat mig varför jag just valde BC. För det första så kändes rasen bara otroligt rätt för mig. Eftersom att jag är träningsintresserad och ständigt söker nya utmaningar.
Jag köpte inte en BC bara för att jag har får (som jag visserligen inte har) utan för att jag just vill ha något att jobba med. Jag vill kunna ha full rulle hela dagen med aktiviteter liksom Vallning, Freestyle, Agility, Lydnad, Spår, Sök och rapport. Jag skulle hemskt gärna vilja prova på Treiball också, men det får bli i ett senare kapittel.
_____________________________________________________________________________________________

        Snabbfakta om Ben

Ras Border Collie
Född

Far


Mor
24 December 08

Paras Ystävän Ben BEN REGV1206/2006

Chris REGV1703/2004
Reg.nr REGV1022/2009
Färg Svart vit
Storlek 40 cm / 17 kg (9 månader)
Hälsa Går på antibiotika för bett i ögat.
Äter

Vallh.p

P.b vallning
Doggy Valp + Prima

Ej genomfört

Ja, endast fös.
 

______________________________________________________________________________________________

Copyright vallhund.webblogg.se 2009


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0